”Champagne”

Publicerat: augusti 20, 2013 i Vittvin
Etiketter:, ,

Mitt förra vita mousserat blev väldigt bra därför gjorde jag en större sats denna gången, jag använde Champagne jäst så jag kallar det ”Champagne”

 

ImageReceptet är följande, 5,5 dl vatten per 2dl koncentrat! som ni ser på bilden är det:

10 päron

10 äpple

4 fläder

2 citron

och Champagne jäst

detta fick stå i ca 2 månader innan det flaskades och jag tillsatte 12g socker per liter för kolsyrejäsningen

Imagejag pillade ihop en etikett idag, så dom sitter inte på än!

men så här blev dom

Image 

jag fyllde 4 st stora flaskor och en drickaback med småflaskor som man kan smutta på under året, de stora ska väl öppnas på nyår i 4 år framöver 🙂

Imageresten hällde jag upp på vanlig flaska utan att kolsyrejäsa så jag har ett 10 tal flaskor med vitt!

till nästa vin kommer jag köra päron och äpple som bas, sen kanske det blir ett par hallon eller något liknande koncentrat! vi får se vad jag hittar i affären. 

kommentarer
  1. Sebbe skriver:

    Hej!
    Tack för en trevlig blogg.
    Jag har gått i tankarna för ett liknande experiment själv.
    Tillsatte du något socker innan jäsning. Eller lät du bara jäsa det socker som fanns i lättdrycken?
    Mvh Sebbe

  2. Flanders skriver:

    Hej, jag tillsatte socker så jag hamnade på 11% vol. den första stora flaskan avnjöts till nyårsskålen! och den lovordades av alla som drack! nästa satts så ska jag nog dra ner på flädern lite grann, och jag tänkte även göra ett åt rosé hållet med jordgubbsdryck.

    • Sebbe skriver:

      Tack!
      Satsen är nu satt! Hoppas att det ska vara drickbart framåt vårkanten. Väntan är det värsta…
      Många intressanta projekt här på sidan. Skulle uppskatta lite info om resultaten allt eftersom dom provsmakas.

      Mvh Sebbe

  3. Flanders skriver:

    tack själv!
    det har blivit lite dåligt med tid till bloggandet då det var ett stort köksprojekt hemma samt att det ploppa ut en unge, men jag ska försöka lägga in lite uppdateringar på de olika dryckerna, väntar med iver på Pappaledigheten då kanske man kan göra fler spännande projekt!

    • Sebbe skriver:

      Hej! Gjorde ett första smakprov på denna igår. Mycket förvånad och glad över hur gott det blev.
      Till och med sambon som oftast rynkar på näsan åt mina små experiment uppskattade det. Blir nog kanon i kvällssolen framåt sommaren.
      Tack för hjälp och inspiration.

Lämna en kommentar