Päroncider

Publicerat: december 8, 2013 i Cider

Jag slängde ihop en päroncider av alla små päron som regnat ner från trädet, det blev en hel del tillslut. jag använde en Ale jäst till denna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

jag körde päronen i min råsaftcentrifug (det blev lite kladdigt!)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

päronen var väldigt söta! jag mätte OG 1.070på första omgången päron

IMG_1108

en vecka senare tog jag nästa omgång päron och dom mätte 1.065

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

och den första omgången hade jäst lite och klarnat en hel del

IMG_1110

jag silade första omgången och tillsatte den nya muste in detta

IMG_1106

Jag är lite sugen att prova lite olika saker med denna cidern (Perry som det heter egentligen)

en del ska jag bara tillsätta 12g socker per liter och kolsyrejäsa som vanligt

en del tänkte jag söta upp ganska mycket och kolsyrejäsa en viss tid för att sedan pastörisera flaskorna i diskmaskinen så det finns restsöttma kvar i cidern

en del tänkte jag torrhumla 5 dagar och sedan kolsyrejäsa den.

IMG_1118

Cirka 12 liter har jag att jobba med, lite mindre efter omhävning.

jag kanske skulle gå ner i källaren och ta ett ÖX. å se om den jäst klart.

 

Lämna en kommentar