Siraps Stout

Publicerat: augusti 20, 2013 i Öl
Etiketter:,

Jag fick även tummen ur att brygga min Stout! i det senare skedet av renoveringen.

även denna är baserad på Coopers stout

jag köpte till mörk spraymalt och tillsatte 1,5 liter mörk sirap då jag ville ha bra styrka i ölen och mörka smaker!Image

jag hade köp till Fuggles Humle, och som beska kokade jag 40g av den i 45 min

ImageKyla ner och tillsätta jästen! jästen köpte jag också till, så jag använder inte jäste som är till, vad jag läst så har dom samma sorts jäst till många av deras satser så dom är inte riktigt anpassade till alla olika öl sorter, jag köpte en Ale jäst från Maltmagnus som rekommenderades till stout (har glömt vilken det var och ingen bild blev tagen)

Image

jag fyllde på vatten tills jag nådde 1,085 i OG, eftersom jästen hade ca 75% utjäsningsförmåga så borde jag hamna på 1,022 i FG (och det gjorde jag) så den hamna på 8,5%, med kolsyrejäsning så kommer den ligga på 8,8%,

den har nu i skrivande stund stått i 16 dagar, samt blivit torrhumlad i 5 dagar med 60g Fuggles och kolsyrejäst och jag har självklart smakat av den!

den är hyffsat svårdrucken, mycket lakrits och en bränd ton, lite sirap och en svag ton av mandel tyckte jag smaka i slutet när den blev lite varmare! (jag är riktigt dålig på att beskriva och känna smaker) eftersom den hamna på 1,022 så är den ganska söt!

när jag kommer på vad mina brygder ska heta så utgår jag alltid från en av alla de bilder jag tagit! så denna heter ”crooked Chair Stout”

Image

 

Ett litet smakprov 🙂

IMG_1025E

Nästa öl blir en Vete öl, även denna baserad på Coppers sats.

Lämna en kommentar